Examenstress: en nu?


Deze week zijn mijn examens begonnen. Voor mij is het niet compleet nieuw: vorig jaar heb ik ook examens gemaakt, maar helaas was ik gezakt. Je zou kunnen zeggen: 'Nu weet je precies hoe alles in z'n werk gaat, dus je hoeft je minder druk te maken'. Maar niets is minder waar. Omdat ik vorig jaar met goede cijfers mijn examens inging, maar tóch zakte, ben ik extra gestrest. Ik sta er nu namelijk ook goed voor, maar er is nog steeds een kans dat ik zak.

Deze dagen ben ik dan ook best wel gestrest en kan ik mezelf soms niet goed kalmeren. De hersenspinsels in mijn hoofd maken me niet rustiger. Steeds blijf ik denken: 'Ik heb nog niet voor dat vak geleerd', 'Ik moet daar nog een samenvatting van maken', 'Die tekst heb ik nog niet geoefend', 'Wat nou als ik weer zak? Ik ga toch niet nóg een jaar naar de middelbare school...' 

Wat wel komisch is, is dat ik vorig jaar niet echt gestrest was. Ik dacht: 'Ik sta er goed voor, de kans dat ik zak is vast niet zo groot'. Maar helaas ging het toch mis. Vandaar dat ik nu extra nerveus ben.

Ook al heb ik het gevoel dat ik non-stop moet leren, weet ik ook wel dat dat niet mogelijk is. Op een gegeven moment neem je niets meer op en heeft het geen zin meer. Ook is het dan veel lastiger om je te concentreren. Toch probeer ik het wel, omdat ik anders nog meer gestrest raak. Dit is natuurlijk geen goede manier van leren, dus ik ben nu rustig gaan zitten en heb wat tips bedacht en gevonden die mij, en misschien ook jullie, zullen helpen bij stress.

Maak een studieschema of een to-do lijstje voor de dag
Het is fijn om even op te schrijven wat je moet doen, zodat je ziet wát je allemaal moet doen en hoeveel tijd je daar ongeveer voor nodig hebt. Zo kun je een beetje berekenen wat je op een dag kunt doen, en hoeveel dingen je al af kunt hebben als je een realistisch lijstje/schema maakt.

Neem pauzes
Zelf doe ik dit echt niet goed, maar eigenlijk is het zo belangrijk. Neem na bijvoorbeeld anderhalf uur leren een pauze van een kwartiertje. Blijf dan ook niet zitten achter de boeken of de computer, maar ga even wat eten, drinken of muziek luisteren. Zo kom je hopelijk weer even tot rust.

Neem power naps
Vaak heb ik gelezen dat power naps, dus even kort slapen, goed helpt tijdens het leren. Als je slaapt, kunnen je hersenen de informatie die je hebt geleerd verwerken en opnemen. Dit is natuurlijk belangrijk, anders onthou je misschien niets. Het is alleen belangrijk dat je niet te lang blijft liggen, want hierdoor word je juist moe. Een kort slaapje kan je juist weer wat 'power', dus energie, geven.

Ga als pauze een wandeling maken
Zelf heb ik een hond, dus dat is natuurlijk ideaal. Maar ook al heb je geen hond, dan is het toch goed om buiten even een korte wandeling te maken. Het is altijd goed om even frisse lucht in te ademen, en hierdoor kunnen je hersenen ook de informatie verwerken. Tenminste, er wordt gezegd dat dat zo is en dat het helpt.

Slaap genoeg, eet genoeg en drink genoeg
Allemaal heel logisch, maar als ik aan het leren ben vergeet ik vaak te eten, en met name te drinken omdat ik geconcentreerd bezig ben. Het is belangrijk om genoeg vocht en voedsel binnen te krijgen om je energiek te voelen. Slapen draagt hier ook aan bij, want als je vermoeid bent neem je ook niet veel op.

Mediteer
Om eerlijk te zijn heb ik dit nog nooit gedaan, en weet ik ook niet óf ik het ooit ga doen. Maar hé, wie weet helpt het echt. Even een rustmomentje nemen, mediteren of yoga doen helpt misschien wel. Rustgevende muziek opzetten is altijd wel fijn om even je gedachten los te laten en tot rust te komen. Misschien een tip die ik deze weken zelf maar eens op moet volgen.

Praat over je stress en eventueel de stof die je moet leren
Dit helpt bij mij erg goed! Als ik gestrest ben, vind ik het fijn om even met mijn moeder te praten. Zij helpt me te kalmeren en zo wordt de stress ook minder. Ook vind ik het fijn om de stof die ik geleerd heb te bespreken, of aan iemand te vertellen. Zo weet je wat je hebt onthouden, en naar welke stof je nog moet kijken.

Luister muziek
Zelf vind ik het heerlijk om even muziek te luisteren tijdens het leren. Dit haalt mijn gedachten af van alle leerstof, en hoef ik gewoon even nergens aan te denken. Lekker meezingen en ontspannen met een liedje op kan echt geen kwaad, zolang je maar geen uren achterelkaar muziek blijft luisteren, terwijl je eigenlijk moet leren.

Neem vóór het examen begint, even rust
Het heeft eigenlijk geen zin meer om nét voor een examen nog te oefenen of dingen uit je hoofd te stampen. Je kunt de stof natuurlijk nog wel even doorkijken, maar zodra je erachter komt dat je iets nog niet weet of snapt, raak je in de stress. Met stress een examen beginnen is natuurlijk niet goed, dus zorg ervoor dat je rustig bent als je aan het examen begint. Dan heb je tijdens het examen ook een beter gevoel en kun je met meer concentratie aan het werk.

Nu ik deze tips heb opgeschreven, ben ik zelf al wat rustiger geworden. Hopelijk vermindert mijn stress als ik deze tips zelf uitvoer. Ik ben van plan om me hier aan te houden, zodat ik met een goed gevoel aan elk examen begin.

Hebben jullie nog goede tips tegen (examen)stress?

2 comments

  1. Poeh, gelukkig heb ik volgend jaar pas examens. Ik zal de tips onthouden haha. Wel heb ik een belangrijke toetsweek aan het einde van het jaar, waar ik midden in rustig naar Taylor Swifts concert ga, oeps..

    ReplyDelete
  2. Succes met leren en hopelijk gaat alles soepel zonder stress.

    ReplyDelete

Latest Instagrams

© Nature of Happiness, Wies Kerrebijn. Design by Fearne.